Odkąd
zobaczyłam, że wydano tę książkę, pragnęłam ją przeczytać. Chciałam się
dowiedzieć, kto stoi za sukcesem kultowej marki Zara. W tej opowieści mamy
niejako wyjaśnienie fenomenu Zary i zara manii. Ale wróćmy do samego twórcy
Zary. Amancio bardzo wcześnie zaczął pracować, bo już w wieku 13 lat. Zmusiła
go do tego sytuacja rodzinna, bieda. Amancio chciał jakoś pomóc rodzicom.
Został sprzedawcą. Wykonywany przez niego zawód polegał na nieustannym
kontakcie z klientem. Amancio poznał potrzeby ludzi, niewątpliwie ten fakt
przyczynił się do późniejszego sukcesu Zary. Jednak nie była to łatwa droga.
Ale Amancio chciał spełniać marzenia klientów. Wsłuchał się w nich i spełniał ich marzenia. Zara oferuje ubrania
na czasie za niską cenę, czy aby na pewno? Często oskarżano Zarę o to,że kopiuję projekty
znanych projektantów. Ortega wyjaśnia,że jego projektanci tylko traktują te projekty
jako inspirację. Stworzył firmę z
rodzinną atmosferą. Każdy pracownik jest dla niego ważny. Ale im bardziej
powiększa się ilość sklepów Zary, tym bardziej ta rodzinność się rozluźnia.
Pracownicy każdy bez wyjątku wypowiadają się na temat Ortegi w superlatywach.
Jest lubiany, pomaga pracownikom,gdy mają jakiś problem. Ortega unika
rozgłosu. Nie lubi być fotografowany. Pozostał skromnym, skupionym na pracy
człowiekiem. Tworząc grupę Inditex nie wiedział,że podobne grupy są w Ameryce.
Zara jest otwarta na potrzeby klientów. Najpierw do sklepów trafiają wstępne
kolekcje. Rzeczy, które będą kupowane
trafiają później znowu do sklepów. Wystrój sklepów musi odpowiadać filozofii
marki. Zara może szybko wycofać słabo sprzedającą kolekcję i zastąpić ją nową.
Niestety po zawaleniu się fabryki w Bangladeszu, okazało się, że towary robiono
tam dla Zary. Ortega zadziałał szybko. Pomógł finansowo rodzinom i podpisał
porozumienie ze organizacją Światowych Związków Zawodowych. Przykład Zary
pokazuje nam,że biznes też powinien być odpowiedzialny. Trochę ukazany tu jest
twórca Zary jako osoba nieskazitelna, a przecież nie ma ludzi
idealnych? Tak samo nie ma idealnie działających marek. Mimo to prawdą jest,że
to jest jedna z najpopularniejszych sieciówek. W tej opowieści spodobało mnie się
to, że ukazane są też inne marki
Inditexu. Opowieść o Zarze czyta się świetnie. Ta historia przybliża nam postać
człowieka, który mimo posiadanych milionów pozostał skromny. Ludzie krytykujący
tę książkę uważają, że stworzono tu
niejako pomnik Ortedze. Czy opinia tych osób jest
prawdziwa, musicie się przekonać sami. Mnie trochę tu brakuje opisu dłuższego pozostałych
marek Inditexu, no, ale to książka przecież jest głównie pisana o Zarze.Jedno jest pewne Zara jest marką kultową i prawie każdy o niej słyszał nawet osoby nie interesujące się modą.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Vinted high prices?
Vinted nabija w butelkę? Tak dobrze przeczytaliście. Owszem tam można znaleźć produkty w dobrej cenie, ale są tam też rzeczy w znacznie za...
-
Chciałoby się powiedzieć veni, vidi, vici. Ale z tym vici trochę nie bardzo. Karen Paul ( nie mylić ...
-
Mam za sobą przeczytaną książkę Joanny Glogazy : „Slow Life”. Wrażenia z lektury znakomite. A już pojawiła się pierwsza opowieść świetn...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz