Moment na
rozpoczęcie własnego biznesu nie był wtedy najlepszy. Szczerze mówiąc był to
najgorszy czas na rozwinięcie własnej
działalności. Jednak dwaj założyciele sklepu online Zalando postawili wszystko na jedną kartę i osiągnęli niebywały
sukces. Obecnie firma obchodzi 10- lecie. Książka która przybliża nam kulisy
Zalando powstała w 2013 roku. Ale wróćmy do historii Zalando. 2008 to był rok
kryzysu ekonomicznego. Model funkcjonowania Zalando opiera się na skalowaniu, czyli powielaniu dobrze prosperujących firm na innych rynkach.
Wtedy gdy powstawało Zalando istniała podobna firma amerykańska Zappos. Obie te
firmy sprzedawały przez Internet buty. Tak na początku Zalando nie oferowało
odzieży. Z dzisiejszej perspektywy może to wydawać się dziwne, ale tak było(
musicie mi uwierzyć). Żeby zrozumieć mechanizm funkcjonowania Zalando
powinniśmy spojrzeć na to co go wtedy wyróżniało od początku. Zwroty były
bezpłatne i klient miał na to 90 dni. W początkowym okresie firma miała 50 %
zwrotów, czyli była na granicy wypłacalności. Ale udało jej się z czasem
przyciągnąć stałych konsumentów, którzy kupowali coraz więcej. Mimo to zmagała
się ze zwracaniem rzeczy po sezonie lub zniszczonych rzeczy, których nie można
było sprzedać. Nie było to nagminne, ale niestety trochę to kosztowało. Czy
zakupy internetowe są ekologiczne? Niestety nie. Paczka, która do nas dociera
sama niestety nie przyfrunie. Dociera do nas samochodem, który nie jest
ekologiczny. Co ciekawe w książce wspomina się o obiecującym polskim rynku dla
Zalando. Obecnie pod Olsztynkiem jest budowany ogromny magazyn Zalando więc
widać, że Polska idzie mocno do przodu skoro taka firma inwestuje tu pieniądze
na takie działania. Z książki dowiedziałam się, że termin bread and butter
oznacza szybką dostawę towaru ze sklepu internetowego prosto w nasze ręce.
Szybka dostawa to coś z czym ta firma także musiała się zmierzyć. Także kiedy
otworzyła nowy magazyn, który na początku nie radził sobie z dostawami na czas
udawała, że wszystko jest w porządku, a tak naprawdę zastanawiała się co z ty fantem
zrobić.
Strona Zalando
jest co jakiś czas uaktualniana. W historii firmy był tylko jeden taki moment,
gdy strona nie działała przez całą dobę.
Aby oferować
ubrania Zalando zatrudniło kobietę, która się na tym znała miała wyrobione
kontakty i wiedziała dokładnie co w danym momencie będzie modne. Zalando
stworzyło też własne marki, ale nie odniosły one spektakularnego sukcesu.
Obecnie działa Zalando Lounge które oferuje towary luksusowe. Już wcześniej w
swej historii ta firma oferowała zakupy w podobnym formacie. Wtedy to się nie
sprawdziło, ciekawe jak będzie teraz?
Historia Zalando
obfituje we wzloty i upadki. Mimo wszystko jest to historia sukcesu od małego
start -upu do wielkiej machiny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz