środa, 18 grudnia 2019

How to be a good fashion journalist?



Coś mnie podkusiło by wziąć udział w warsztatach pisania o modzie, które prowadziła w Muzeum Warszawy dziennikarka Gabriela Czerkiewicz. Z wykształcenia socjolożka, a od wielu lat dziennikarka w najróżniejszych tytułach. W sumie to nie były warsztaty, ale raczej opowieść o kulisach pracy, tajemnicach  warsztatu. Dzikich tłumów nie było, były łącznie ze mną cztery kursantki. 

Napiszę wam pokrótce jak przygotować się do różnych form pisania. Żeby mi nic nie umknęło to robiłam notatki. Zacznijmy od wywiadu. Jest to trudna forma. Dziennikarka wspomina, że przed przeprowadzeniem wywiadu dokonuje głębokiego researchu. Stara się dowiedzieć jak najwięcej o bohaterze. Czyta wszystko, co jest dostępne na jego temat, także ogląda wywiady video. Interesują ją też wypowiedzi innych osób o bohaterze. Pytania układa się w spójną całość czasową. By przeprowadzić wywiad musi zajść jakiś pretekst choćby premiera filmu, którym grana dana np. aktorka. Pani Gabriela nagrywa wywiady dyktafonem w telefonie. Trzeba co jakiś czas sprawdzać czy się faktycznie nagrywa wywiad. Wywiad podlega autoryzacji na którą bohater ma 24 godziny. Ważne jest by tak ugryźć wywiad by zapytać o coś o co nikt nie zapytał, oczywiście nie jest to łatwe.

Pisanie felietonu jest proste, to  krótka forma na maksymalnie 5 tysięcy znaków Trudniej jest wymyśleć własny patent na tekst, by nie powielać tego, co piszą inni. 

Relacja jest ciężką formą, w której należy wykazać się dużą wiedzą.

Czym różni się pisanie do Internetu od tradycyjnych magazynów drukowanych? Tekst nie powinien być za długi, maksymalnie do 12 tysięcy znaków. Często pisze się pod wyszukiwarkę Google( słowa klucze) by strona była jak najlepiej pozycjonowana, czyli przy wyszukiwaniu w Internecie była jako pierwsza).Warto tekst podzielić na śródtytuły. Presja i brak czasu oraz fakt, że dziennikarz musi napisać każdego dnia  pracy co najmniej 5 artykułów nie ułatwia pracy. Mimo wszystko poza klikalnością ważna jest sensowność tekstu. 

Po pogadance poszłyśmy do Galerii Ubiorów oglądać wystawę. Dziennikarka radziła nam jak ugryźć temat napisania recenzji z tejże wystawy. Wiadomo ważny jest pomysł, ale i punkt zaczepienia.

Co powinna robić osoba, która chce być dziennikarzem poza doskonaleniem warsztatu zdaniem Czerkiewicz? Dużo czytać zwłaszcza reportażów. Chodzić na wystawy sztuki, oglądać filmy o modzie. Moda nie jest oderwana od tego, co się dzieje na świecie, więc trzeba mieć na nią szerszy ogląd.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Vinted high prices?

  Vinted nabija w butelkę? Tak dobrze przeczytaliście. Owszem tam można znaleźć produkty w dobrej cenie, ale są tam też rzeczy w znacznie za...